
Komedier
LEEA KLEMOLA & KLAUS KLEMOLA: EXPEDITION KYLA (Kohti kylmempää)
Leea Klemolas pjäs, uppföljaren till Kokkola, är en berättelse om människor i naturkrafternas och kärlekens våld. Det oförutsägbara verket, som blandar mystik och svart humor, tar oss med på en resa till världens och människosjälens yttersta gränser.
Marja-Terttu driver nu världens nordligaste grill på Grönland, men längtar ändå till ännu kallare trakter. Expeditionen under ledning av Piano Larsson är på väg för att grunda ett nytt samhälle, och med på resan följer både världens sista neandertalare och Pianons mormor – en 78-årig prostituerad. Men ingenstans är det så kallt att inte känslorna kan flamma upp, och snart börjar både isen och sällskapet spricka.
Roller: 5 kvinnor, 6 män
DARIO FO: NI BETALAR INTE! VI BETALAR INTE! (Sotto paga! Non si paga!)
Ni betalar inte! Vi betalar inte! är en mycket rolig situationskomedi med högt tempo och som är fylld med desperation och överraskande lösningar.
Priserna bara stiger och stiger, lönerna följer inte med i utvecklingen och en dag så spårar det ur. Kvinnorna bryter sig in på stormarknaderna och tar vad de kan få tag på. Antonia är en av dem. Tungt packad med varor återvänder hon hem, men hennes man Giovanni, som är väldigt laglydig, får inte veta det. Det gäller att ta till alla knep för att undvika att bli avslöjad, men polisen är henne på spåret så Antonia får hitta nya gömställen och komma upp med den ena osannolika förklaringen efter den andra. Precis när Antonia håller på att ge upp så sluter Giovanni upp och står i solidaritet med dem som tar saken i egna händer.
Roller: 2 kvinnor, 5 män
FLORIAN ZELLER: EN TIMME I LUGN OCH RO (Une heure de tranquillite)
Michel har letat efter den där vinylskivan hela sitt liv. Men just när han ska släppa ned nålen på spelaren vill hans fru prata allvar. Samtidigt börjar väggarna skaka… av en borr?
En timme i lugn och ro är en komedi baserad på en helt osann historia som alla kan relatera till och ingen hoppas händer dem. Om lögner, svek, kärleken vi kan känna till musik och – trots allt – till varandra. Men tyvärr, även till andra.
Roller: 2 kvinnor, 5 män
MICHAEL COONEY: RAKT NER I FICKAN (Cash on Delivery)
I centrum för Rakt ner i fickan står en arbetslös man som försörjer sig på att tillskansa sig alla möjliga bidrag som han hävdar att han är i behov av. När pjäsen börjar får mannen besök av en kontrollant och farskarusellen är igång.
Roller: 4 kvinnor, 6 män
MICHAEL FRAYN: RAMPFEBER (Noises Off)
Noises Off är en nutida farsklassiker om teaterns värld.
I första akten repeterar skådespelarna, under ledning av sin regissör, en pjäs som har premiär dagen därpå. Problem uppstår och känslorna svallar. Den andra akten skildrar vad som händer bakom kulisserna medan föreställningen pågår.
Roller: 4 kvinnor, 6 män
PETER QUILTER: LYSANDE! (Glorious)
En pjäs om Florence Foster Jenkins (1868–1944), den amerikanska sopranen vars far hindrade henne från att göra karriär som ung. När Florence blev en rik arvtagerska förverkligade hon sin dröm, ordnade konserter och spelade in sina favoritarior. Ingen hade hjärta att säga hur förfärligt sången egentligen lät – och ändå fanns det något annat i hennes uppträdanden: en uppriktighet och en orubblig tro på de egna förmågorna.
Roller: 4 kvinnor, 2 män + pianisten
RAY COONEY: VEM VILL INTE BLI MILJONÄR? (Funny Money)
En snurrande farskarusell med förväxlingar, invecklingar, snurrigheter, lustigheter och fullständigt kaos emellanåt. Håkan en glad, men kanske lite mesig, försäkringsmäklare i sina bästa år är på väg hem för att fira sin födelsedag. På vägen hem råkar han förväxla sin portfölj med en annan. Ett bra byte visar det sig, den han fick innehåller nämligen miljontals kronor!
Hemma väntar frun Eva och bästa vännerna Bettan och Janne. Men Håkan dröjer, han stannar till på vägen hem för att lugna nerverna med en bamsewhiskey. Vad gör man när man helt plötsligt fått en portfölj med miljontals kronor?
Roller: 2 kvinnor, 6 män
RAY COONEY: FÅNGAD PÅ NÄTET (Caught in the Net)
Efter 18 års bigami tror taxichauffören Per-Arne Nilsson att han kan sluta bekymra sig för att bli avslöjad i sitt hemliga dubbelliv. Han får dock problem då hans tonårsbarn, som bor i varsitt hus med varsin mamma, träffas via Internet och blir goda vänner. Barnen kommer överens om en date. Per-Arne tar hjälp av sin vän Conny för att stoppa deras möte och hamnar snart i en karusell av bortförklaringar, lögner och komiska missförstånd.
Roller: 3 kvinnor, 4 män
INHEMSK DRAMATIK
JUHA JOKELA: FUNDAMENTALISTEN (Fundamentalisti)
Markus, en förnyelseinriktad präst trött på kyrkans oflexibilitet, möter sin gamla vän Heidi efter tjugo år. Hon har blivit en hängiven sektmedlem som vill rädda Markus från att gå till helvetet. Markus blir chockad, men vill förstå Heidi och hjälpa henne. Mellan dem uppstår en intensiv inre kamp där båda tvingas ompröva vad de tror på och varför. Markus måste erkänna sitt eget ansvar för Heidis situation och konfrontera sin egen inre fundamentalist.
Roller: 1 kvinna, 1 man
ANNA KROGERUS: AV REN KÄRLEK TILL MIG (Rakkaudesta minuun)
Det finstämda familjedramat skildrar alienation och oförmågan att mötas med skarp insikt och medkänsla. Tonen är melankolisk, men pjäsen erbjuder också en möjlighet att bryta sig loss från gamla bojor och börja om på nytt.
Familjen Jalovaara bryts långsamt sönder inifrån i sin stora lägenhet i ett välbärgat område. Inredningsdesignern Tea och tv-psykologen Lauri glider ifrån varandra, medan tioåriga Sylvia sjunker djupare in i ensamhet både i skolan och hemma. Den underliggande olusten börjar komma upp till ytan när en ung kvinna, Saana, flyttar in i grannlägenheten — och alla i familjen kanaliserar sina önskningar och sin ångest genom henne. Situationen rör sig oundvikligen mot en kollision.
Roller: 3 kvinnor, 1 man
SALLA VIIKKA: ÖPPNINGEN (Aukko)
Två berättelser, två verkligheter — eller kanske ännu fler? På arbetsplatsen dyker en ny, livlig och dynamisk kollega upp, som kastar sin blyga arbetsmyra i skuggan. Konkurrensen mellan kvinnorna eskalerar till allt mer absurda former, och plötsligt vänds situationen helt upp och ner. Från en bekant utgångspunkt växer en överraskande, mörkt humoristisk och mångbottnad tragikomedi fram om vardagens små och stora skräckögonblick.
Roller: 2 kvinnor, 1 man
LAURA RUOHONEN: DROTTNING K (Kuningatar K)
Drottning Kristina, som styrde det svensk-finska stormaktsriket på 1600-talet, är en fascinerande gestalt. Hon uppfostrades som en man. Den lärde och kultiverade regenten gynnade konst och kultur. Hon vägrade dock att anta den nya lutherska tron, abdikerade från tronen och bosatte sig mot slutet av sitt liv i Rom, där hon dog 1689.
Pjäsen är inte en realistisk skildring av den historiska Kristina. Den bygger på flera nivåer av starka metaforer för att skapa en bild av en människa som strävar efter självständighet — att själv få välja sitt kön, sin tro, sitt land och hela sin identitet.
Roller: 3 kvinnor, 3 män
KRISTIAN SMEDS: ALLT MER MÖRKNAR HUSET (Yhä pimenevä talo)
All mer mörknar huset är ett känsligt och gåtfullt kammardrama som, trots sina dystra stämningar, även ger plats åt hopp och ljus.
I ett stort, nästan tomt hus sitter en bitter gammal kvinna som lever mitt i sina minnen. I varje scen finns en ung kvinna vid hennes sida — ibland som hushållerska, ibland som pojkens fästmö, ibland som dotter. Det är inte alltid klart vilka av dem som är verkliga och vilka som är produkter av fantasin.
Osynliga är också kvinnans make och son, eller åtminstone deras minnen. Den gamla kvinnans och hennes familjs berättelse vecklas ut bit för bit, och dåtidens tragedier och smärtsamma känslor stiger åter upp till ytan. Till sist måste kvinnan besluta om hon ska ge möjlighet till försoning och förlåtelse — eller om hon helt ska sjunka in i sin ensamhet.
Roller: 2 kvinnor
SOFI OKSANEN: RENING (Puhdistus)
Sofi Oksasens Rensning utspelar sig i Estland strax efter landets självständighet. Den åldrade Aliide Truu bor ensam på landsbygden. En dag dyker den tjugoåriga Zara upp på hennes gård och berättar att hon flyr från sin våldsamma make och ber om skydd. Mötet väcker smärtsamma minnen hos Aliide om de val som avgjorde ödet för hennes närmaste.
Roller: 3 kvinnor, 4 män
OTSO KAUTTO: DET BLEV EN FLICKA (Tyttö tuli)
Relationen mellan far och dotter är full av tusentals små och stora spänningar – både uttalade och outtalade. Den här pjäsen utforskar dem med känslighet, humor, kraft och framför allt kärlek. Vi möter fäder och döttrar på resa genom Europa, på väg mot ett okänt mål.
Roller: 3 kvinnor, 3 män
Triller
JENNIFER HALEY: THE NETHER
Ett nytt virtuellt underland, The Nether, erbjuder möjligheten att känna på riktigt och leva ut sina fantasier utan begränsningar. Kriminalinspektör Morris upptäcker Gömstället – en värld där viktorianska skönhetsideal och värderingar blandas med brutala övergrepp. I sin jakt på mannen som skapat den, utlöser hon ett krig mot teknikens framsteg med det mänskliga begäret som motståndare.
The Nether är en provokativ thriller om en framtid där frågor kring nätets utveckling kontra etik och moral ställs på sin spets.
Roller: 2 kvinnor, 3 män
För barn
MARJO NIEMI: DEN STORA DAMMSUGAREN (Suuri pölynimuri)
(under 60 min)
Femåriga Ilonas och 13-åriga Hemmos liv vänds upp och ner när Herr och Fru Hormon flyttar in i Hemmos huvud. Den plötsligt påbörjade puberteten förvandlar Hemmo till en hetsig och argsint tonåring som i sin ilska råkar dammsuga upp sin lillasyster. Ilona måste kämpa sig ut tillsammans med den mobbade druvan Oona.
I denna roliga och surrealistiska barnpjäs betraktas världen ur märkliga perspektiv och vardagen blåses upp till hisnande proportioner. Den ensamstående Föräldern-Pappan-mamman vet inte längre vem hen egentligen är, i dammsugarpåsen bor sjungande Skräplingar, och gränsen mellan dröm och verklighet suddas ständigt ut. Samtidigt påminner pjäsen om något viktigt – att alla behöver en plats där de är välkomna.
Roller: 6 flickor, 6 pojkar