
FSU har inlett ett samarbete med Nordic Drama Corner och kommer att ge ut tipslistor på nya eller speciellt spännande manus, som får spelas av amatörteatrarna i Svenskfinland. Manusen kan alla beställas via FSU:s pjäsbibliotek
Här kommer de första tipsen:
PER EHRSTRÖM: DET SOM BLIR KVAR
Tre syskon. Tre olika liv. Och en kopp kaffe på det.
Efter att mamma Alice har dött träffas Mikaela, Niklas och Maria. Syskonen träffas sällan.
Mikaela och Maria kommer till barndomshemmet vid åkerkanten första gången på flera år.
Här på landsbygden går bussarna allt mer sällan. Niklas har bott kvar hela sitt liv. Han och
hemvårdaren Pati har redan dödstädat åt Alice.
Hur handskas syskonen med minnen och känslor som bubblar till ytan? Vilka roller faller
de i, när de samlas under samma tak?
Per Ehrströms dramakomedi kombinerar tragikomik och varmhjärtade och tröstande
iakttagelser om hur tafatta vi människor kan vara när det kommer till förlust och
familjeförhållanden. Det som blir kvar handlar om val i livet, om syskonrelationer och om –
det som blir kvar.
Roller: 4 kvinnor, 1 man
MATILDA GYLLENBERG – LINDA ZILLIACUS: HUNDRA DAGAR HEMMA
Hundra dagar hemma handlar om Nike, som går i femman. Men vad händer när man inte
klarar av att vara i skolan på grund av allt ljud, ljus och stök? När man får ont i magen bara
av att tänka på det? Nike vill gå i skolan som alla andra men kan inte. Hon är ändå fast
besluten att hon ska klara av det en dag. Som tur är har hon en underbar bästis, Mia som
är både modig och påhittig.
Men just nu blir det knappt tid för lek, för det händer rysliga saker omkring dem. Vem är
den mystiska pyromanen som härjar i Kottböle? Mysteriet förbryllar polisen och Nike och
Mia inser att de måste hjälpa till. Nike får kämpa hårt för att övervinna sina rädslor och bli
modigare än någonsin förut.
Roller totalt: 6
ADDE MALMBERG: MAN FÅR VÄL STÄLLA UPP
Vi finns i ett litet bysamhälle, långt från storstaden. Bygdegården är byns kulturcentrum
som hyser en lång rad föreningar som alla har ovanligt många medlemmar med tanke på
byns storlek. ALLA är medlemmar i ALLA föreningar då antalet bidragskronor bestäms av
antalet medlemmar. Fuskaren sysslar med sitt och allt andas lugn och ro, tills de en dag
får oväntat besök av Hempersonalens Riksförbund…
Roller: 4 kvinnor, 2 män
RIKKE WÖLCK: JAG HETER BENTE
Bente är en stark person som går sin egen väg: framgångsrik, rolig och en journalist som har
kommit långt i livet. En frånskild och barnlös kvinna som vet hur man njuter av sin frihet, sitt
arbete och sina kära vänners sällskap.Men framför henne finns ett oöverstigligt hinder.
Bente tvingas möta sin egen svaghet när hon drabbas av Alzheimer vid drygt femtio års ålder.
När tangenterna inte längre lyder och köket byter plats, är det vänners tur att komma till undsättning.
Rikke Wölck’s Jag heter Bente är ett ömsint drama om kvinnors mellan vänskap, som klarar allt.
Det är en hyllning till gemenskapen – och livet!
Roller: 4 kvinnor
H. C. ANDERSEN – MIKKO ROIHA: KEJSARENS NYA KLÄDER
Denna pjäs är Mikko Roihas bearbetning för en skådespelare av den gamla, välkända klassiska
sagan av H. C. Andersen.
Roller: 1 skådespelare
LAURA RUOHONEN – ANNA-MARI KÄHÄRÄ: NATTSUDDARNA
I nattugglornas hus sover ingen på nätterna. Där finns många skumma smygnissar och farliga
springande figurer: Den oövervinnerliga Vauvakaani sover aldrig, den mäktiga mormodern
Päätäi Väätäinen grundar Förskolan Blodbulten, fru Herr Kucku kläcker ägg hit och dit.
Den mest mystiska av alla är lilla Nakertaja, luftgångaren.
Sedan någon äter Agentgeniets bil, Vauvakaanis lakan och Mäktig-mormoderns bo.
Snart kommer husets invånare att få hela huset ätet! Det rör sig om både små och stora skurkar:
I den vidriga Imulima-mattress-såpan möts rasta och bröllopet slår till.
Laura Ruohonens vilda språkliga lek ackompanjeras av Anna-Mari Kähäräs svävande,
känsliga och galna musik.
Roller: 4 kvinnor, 3 män
SAARA TURUNEN: BROKEN HEART STORY
Författarens själ går sin egen väg, och att skriva utan själ går inte. Inte ens om denna själ inte
är särskilt omtyckt av författaren. Saara Turunens genialt roliga och samtidigt empatiska pjäs skildrar
en kamp som utspelar sig i vardagen, men som har mytiska proportioner: hur vara älskad, beundrad,
lycklig och samtidigt orubbligt självständig, viktig och till och med politisk författare?
Den ofta uppsatta pjäsen är ett originellt och insiktsfullt textverk som innehåller både kör och
huvudkaraktärens dialog, dikter och melankoliska sånger samt avslöjande frågor, och den ger oändliga
möjligheter för olika regi- och scenlösningar.
Roller: Många olika roller
ANTTI HIETALA: HÄRLIGA MÄNNISKOR
Antti Hietalas Ihanat ihmiset (Härliga människor) belönades med Lea-priset 2014 för bästa finska pjäs.
Det är en pjäs där händelserna inte följer en naturlig ordning. Den berättar om ett par som på något sätt
verkar ha många valmöjligheter som tiden ger dem. Den berättar om ett par vars liv är som förhäxat.
Pjäsen handlar om att valfrihet inte är detsamma som frihet och att något skjuter oss mot avgrundens rand,
trots att vi hela tiden väljer sidospår.
Roller: 2 kvinnor, 2 män
CHRISTIAN LINDROOS: ALADDIN OCH DEN UNDERBARA LAMPAN
Berättelsen om Aladdin och den magiska lampan från Tusen och en natt är full av österländsk mystik.
Samtidigt är det en fantastisk spänningshistoria, en kärlekshistoria och – tack vare den galna lampans ande –
också en fest av skratt…
Roller: 3 kvinnor, 8 män
KATJA KROHN: STORA STYGGA VARGEN
Den Stora Stygga Vargen är en fartfylld och underhållande familjepjäs där kända sagor får en ny,
överraskande karaktär. De välkända situationerna vänds upp och ner när grisarna trakasserar
vargen eller när Rödluvan förklär sig till mormor.
Roller: 3 kvinnor, 4 män
E. L. KARHU: PRINSESSAN HAMLET
E.L. Karhu målar en våldsam studie av uppror, galenskap och dess romantisering, samt berättelserna
som berättas om män och kvinnor, baserat på Shakespeares pjäs.
Det är en bländande klar, flertydig och teatermässigt givande pjäs, där nya lager ständigt öppnar sig.
Roller: 3 kvinnor, 5 män